eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.
STANDARDY (REGUŁY) OCHRONY MAŁOLETNICH PRZED KRZYWDZENIEM W ZESPOLE SZKÓŁ w Kaliszu Pomorskim
STANDARDY (REGUŁY) OCHRONY MAŁOLETNICH PRZED KRZYWDZENIEM W ZESPOLE SZKÓŁ
IM. PAMIĘCI OFIAR TERRORYZMU 11 WRZEŚNIA 2001 ROKU W KALISZU POMORSKIM
Działając na podstawie art. 22b ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich dyrektor Zespołu Szkół im. Pamięci Ofiar Terroryzmu 11 Września 2001 Roku w Kaliszu Pomorskim z dniem 9 lutego 2024 r.
wprowadza do stosowania „Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem”, których naczelnym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim, dbałość o ich dobro, uwzględnianie ich potrzeb i podejmowanie działań w ich jak najlepszym interesie.
Wstęp
Dobro i bezpieczeństwo małoletnich w Zespole Szkół im. Pamięci Ofiar Terroryzmu 11 Września 2001 Roku w Kaliszu Pomorskim są priorytetem wszelkich działań podejmowanych przez pracowników na rzecz małoletnich.
Pracownik Szkoły traktuje każdego ucznia z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby.
Realizując zadania Szkoły, działa w ramach obowiązującego prawa, obowiązujących w niej przepisów wewnętrznych oraz w ramach posiadanych kompetencji. Niedopuszczalne jest, by pracownik Szkoły stosował wobec małoletniego jakiekolwiek formy przemocy.
Niniejszy system ochrony małoletnich przed krzywdzeniem określa procedury interwencji, działania profilaktyczne, edukacyjne, zasady zapobiegania krzywdzeniu uczniów, a w sytuacji gdy do krzywdzenia doszło – określa zasady zmniejszenia rozmiaru jego skutków poprzez
prawidłową i efektywną pomoc uczniowi oraz wskazuje odpowiedzialność osób zatrudnionych w Szkole za bezpieczeństwo małoletnich do niej uczęszczających.
Niniejsze Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem zostały opublikowane na stronie internetowej Szkoły zspkalisz.edupage.org
Są szeroko promowane wśród całego personelu, rodziców i małoletnich uczęszczających do Szkoły. Poszczególne grupy małoletnich są aktywnie zapoznawane z poniższymi Standardami poprzez prowadzone działania edukacyjne i informacyjne.
Rozdział I
Obszary Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem
§ 1.
Standardy Ochrony Małoletnich tworzą bezpieczne i przyjazne środowisko Szkoły.
Obejmują cztery obszary:
1) Politykę Ochrony Małoletnich, która określa:
a) zasady bezpiecznej rekrutacji personelu do pracy w Szkole,
b) zasady bezpiecznych relacji personel – nieletni,
c) zasady reagowania w Szkole na przypadki podejrzenia, że nieletni doświadcza
krzywdzenia,
d) zasady ochrony wizerunku uczniów i ich danych osobowych,
e) zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych,
2) personel – obszar, który określa:
a) zasady rekrutacji personelu pracującego z dziećmi i młodzieżą w Szkole, w tym obowiązek uzyskiwania danych z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym o każdym członku personelu oraz, gdy jest to dozwolone przepisami obowiązującego prawa, informacji z Krajowego Rejestru Karnego, a kiedy prawo na to nie zezwala, uzyskiwania oświadczenia personelu dotyczącego niekaralności lub braku toczących się postępowań karnych lub dyscyplinarnych za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę
małoletniego,
b) zasady bezpiecznych relacji personelu Szkoły z małoletnimi, wskazujące, jakie zachowania na terenie Szkoły są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie z uczniem,
c) zasady zapewniania pracownikom podstawowej wiedzy na temat ochrony małoletnich przed krzywdzeniem oraz udzielania pomocy dzieciom i młodzieży w sytuacjach zagrożenia, w zakresie:
- rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci i młodzieży,
- procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia,
- odpowiedzialności prawnej pracowników Szkoły, zobowiązanych do podejmowania interwencji,
d) zasady przygotowania personelu Szkoły (pracującego z uczniami i ich rodzicami/opiekunami) do edukowania:
- dzieci i młodzieży na temat ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem,
- rodziców/opiekunów uczniów na temat wychowania dzieci i młodzieży bez przemocy oraz chronienia ich przed przemocą i wykorzystywaniem,
e) zasady dysponowania materiałami edukacyjnymi dla dzieci i młodzieży, dla rodziców oraz aktywnego ich wykorzystania,
3) procedury – określają działania, jakie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia małoletniego lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony personelu Szkoły, członków rodziny, rówieśników i osób obcych:
a) zasady dysponowania przez Szkołę danymi kontaktowymi lokalnych instytucji i organizacji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci i młodzieży (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia), oraz zapewnienia do nich dostępu wszystkim pracownikom,
b) zasady eksponowania informacji dla dzieci i młodzieży na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numerów bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży,
4) monitoring – obszar, który określa:
a) zasady weryfikacji przyjętej polityki ochrony małoletnich przed krzywdzeniem
– przynajmniej raz w roku, ze szczególnym uwzględnieniem analizy sytuacji związanych z wystąpieniem zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i młodzieży,
b) zasady organizowania przez Szkołę konsultacji z uczniami i ich rodzicami/opiekunami.
Rozdział II
Słowniczek terminów
§ 2.
1. Uczeń małoletni – to każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
2. Krzywdzenie małoletniego – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę ucznia, lub zagrożenie dobra ucznia, w tym jego zaniedbanie.
3. Personel – każdy pracownik Szkoły bez względu na formę zatrudnienia, w tym współpracownik, stażysta, wolontariusz lub inna osoba, która z racji pełnionej funkcji lub zadań ma (nawet potencjalny) kontakt z dziećmi i młodzieżą.
4. Opiekun ucznia – osoba uprawniona do reprezentowania ucznia, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny, a także rodzic zastępczy.
5. Instytucja – każda instytucja świadcząca usługi dzieciom i młodzieży lub działająca na rzecz dzieci lub uczniów.
6. Dyrekcja – osoba, organ lub podmiot, który w strukturze danej szkoły jest uprawniony do podejmowania decyzji.
7. Zgoda rodzica ucznia oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców ucznia. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami ucznia konieczne jest poinformowanie rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
8. Osoba odpowiedzialna za Internet to wyznaczony przez dyrektora Szkoły pracownik, sprawujący nadzór nad korzystaniem z Internetu przez uczniów na terenie Szkoły oraz nad bezpieczeństwem uczniów w Internecie.
9. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem to wyznaczony przez dyrektora Szkoły pracownik sprawujący nadzór nad realizacją niniejszych Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.
10. Dane osobowe ucznia to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację małoletniego.
Rozdział III
Czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia uczniów
– zasady rozpoznawania i reagowania
§ 3.
1. Rekrutacja pracowników Szkoły odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu.
Zasady Rekrutacji stanowią Załącznik nr 1 do niniejszych Standardów.
2. Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel–małoletni i małoletni–małoletni ustalone w Szkole.
Zasady stanowią Załącznik nr 2 do niniejszych Standardów.
3. Pracownicy Szkoły posiadają wiedzę na temat czynników ryzyka i symptomów krzywdzenia małoletnich i zwracają na nie uwagę w ramach wykonywanych obowiązków.
4. Pracownicy Szkoły monitorują sytuację i dobrostan małoletniego uczęszczającego do Szkoły.
5. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy Szkoły podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
Rozdział IV
Zasady reagowania na przypadki podejrzenia, że małoletni doświadcza krzywdzenia
§ 4.
W przypadku podjęcia przez pracownika Szkoły podejrzenia, że uczeń jest krzywdzony, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji (do wyboru) dyrektorowi Szkoły lub pedagogowi szkolnemu.
§ 5.
1. Po uzyskaniu informacji, dyrektor Szkoły/pedagog/psycholog wzywa opiekunów ucznia, którego krzywdzenie podejrzewa, i informuje ich o podejrzeniu.
2. Wyznaczona przez dyrektora Szkoły osoba – pedagog szkolny, sporządza opis sytuacji szkolnej i rodzinnej ucznia na podstawie rozmów z małoletnim, nauczycielami, wychowawcą i rodzicami oraz opracowuje plan pomocy małoletniemu.
3. Plan pomocy małoletniemu powinien zawierać wskazania dotyczące:
a) podjęcia przez Szkołę działań w celu zapewnienia uczniowi bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji,
b) wsparcia, jakie zaoferuje uczniowi Szkoła,
c) skierowania ucznia do specjalistycznej placówki pomocy, jeżeli istnieje taka potrzeba.
§ 6.
1. W bardziej skomplikowanych przypadkach (dotyczących np. wykorzystywania seksualnego lub znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) dyrektor Szkoły powołuje zespół interwencyjny, w skład którego wchodzą: pedagog szkolny, psycholog, wychowawca, dyrektor Szkoły, inni pracownicy mający wiedzę na temat skutków krzywdzenia ucznia lub o krzywdzonym uczniu.
2. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy małoletniemu, spełniający wymogi określone w § 5 pkt 3 niniejszych Standardów, na podstawie opisu sporządzonego przez pedagoga/psychologa szkolnego oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu, informacji.
3. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłoszą rodzice/opiekunowie ucznia, dyrektor Szkoły jest zobowiązany powołać zespół interwencyjny w składzie, jak w punkcie 2.
4. Zespół, o którym mowa w punkcie 3, wzywa rodziców/opiekunów ucznia na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.
§ 7.
1. Sporządzony przez zespół interwencyjny plan pomocy małoletniemu wraz z zaleceniem współpracy przy jego realizacji przedstawiany jest rodzicom/opiekunom przez pedagoga/psychologa.
2. Pedagog/psycholog informuje rodziców/opiekunów o obowiązku Szkoły – jako instytucji – zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia małoletniego do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskiej Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).
Uwaga!
Pracownicy Szkoły uczestniczą w realizacji procedury „Niebieskiej Karty”, w tym uprawnieni są do samodzielnego jej wszczynania.
3. Po poinformowaniu rodziców/opiekunów małoletniego przez pedagoga/psychologa
– zgodnie z punktem poprzedzającym – dyrektor Szkoły składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.
4. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie 3.
5. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili rodzice/opiekunowie małoletniego, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone – Szkoła informuje o tym fakcie rodziców/opiekunów ucznia na piśmie.
§ 8.
1. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik nr 3 do niniejszych Standardów.
Kartę tę załącza się do dokumentacji ucznia w Szkole.
2. Wszyscy pracownicy Szkoły i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu małoletniego lub informacje z tym związane, są zobowiązani do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
Rozdział V
Zasady ochrony wizerunku ucznia i danych osobowych małoletnich
§ 9.
1. Szkoła, uznając prawo nieletniego do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku małoletniego, zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych małoletnich zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
2. Wytyczne dotyczące zasad ochrony wizerunku ucznia i danych osobowych stanowią Załącznik nr 4 do niniejszych Standardów.
§ 10.
1. Pracownikowi Szkoły nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku ucznia (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu ucznia) na jej terenie bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego małoletniego.
2. W celu uzyskania zgody, o której mowa w punkcie 1, pracownik Szkoły może skontaktować się z opiekunem ucznia, by uzyskać zgodę na nieodpłatne wykorzystanie zarejestrowanego wizerunku ucznia i określić, w jakim kontekście będzie wykorzystywany, np. że umieszczony zostanie na platformie YouTube w celach promocyjnych lub na stronie internetowej Szkoły (niniejsza zgoda obejmuje wszelkie formy publikacji, w szczególności plakaty reklamowe, ulotki, drukowane materiały promocyjne, reklamę w gazetach i czasopismach oraz w internecie itp.), lub ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do rodzica/opiekuna ucznia – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
§ 11.
1. Upublicznienie przez pracownika Szkoły wizerunku ucznia utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego małoletniego.
2. Dobrą praktyką w Szkole jest również pozyskiwanie zgód samych uczniów.
Uwaga!
Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku ucznia nie jest wymagana.
Rozdział VI
Zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych w Szkole
§ 12.
1. Szkoła, zapewniając małoletnim dostęp do Internetu, podejmuje działania zabezpieczające małoletnich przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, w szczególności instaluje i aktualizuje oprogramowanie zabezpieczające.
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych stanowią Załącznik nr 5 do niniejszych Standardów.
2. Na terenie Szkoły dostęp ucznia do Internetu możliwy jest:
a) pod nadzorem pracownika Szkoły na zajęciach komputerowych,
b) bez nadzoru nauczyciela – na przeznaczonych do tego komputerach, znajdujących się na terenie Szkoły (dostęp swobodny),
c) za pomocą sieci Wi-Fi Szkoły, po podaniu hasła.
3. W przypadku gdy dostęp do Internetu w Szkole realizowany jest pod nadzorem pracownika Szkoły, pracownik zobowiązany jest informować nieletnich o zasadach bezpiecznego korzystania z internetu oraz czuwać nad ich bezpieczeństwem podczas korzystania z internetu w czasie zajęć.
4. Osoba odpowiedzialna za dostęp do Internetu w Szkole przeprowadza z uczniami cykliczne szkolenia dotyczące bezpiecznego korzystania z internetu.
5. Szkoła zapewnia stały dostęp do materiałów edukacyjnych, dotyczących bezpiecznego korzystania z internetu, przy komputerach, z których możliwy jest dostęp swobodny.
§ 13.
1. Osoba odpowiedzialna za dostęp do Internetu w Szkole w porozumieniu z dyrektorem Szkoły zabezpiecza sieć przed niebezpiecznymi treściami, poprzez instalację i aktualizację odpowiedniego, nowoczesnego oprogramowania.
2. Wymienione w punkcie 1 oprogramowanie jest aktualizowane w miarę potrzeb
– przynajmniej raz w miesiącu.
3. Wyznaczony pracownik Szkoły przynajmniej raz w miesiącu sprawdza, czy na komputerach ze swobodnym dostępem, podłączonych do internetu, nie znalazły się niebezpieczne treści. W przypadku ich znalezienia wyznaczony pracownik ustala, kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia.
4. Wyznaczony pracownik przekazuje dyrektorowi Szkoły informację o dokonanych ustaleniach (np.o małoletnim, który korzystał z komputera w czasie wprowadzenia niebezpiecznych treści). Dyrektor Szkoły niezwłocznie aranżuje dla ucznia rozmowę z psychologiem lub pedagogiem.
5. Rozmowę z małoletnim na temat bezpieczeństwa w Internecie przeprowadza szkolny pedagog/psycholog.
6. Jeżeli w wyniku przeprowadzonej rozmowy pedagog/psycholog uzyska informację, że małoletni jest krzywdzony, podejmuje działania opisane w rozdziale IV niniejszych Standardów – Zasady reagowania na przypadki podejrzenia, że małoletni doświadcza krzywdzenia.
Rozdział VII
Monitoring stosowania Standarów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem w Szkole
§ 14.
1. Dyrektor Szkoły wyznacza pedagoga szkolnego, panią Annę Józiak na osobę odpowiedzialną za realizację i propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich w jednostce.
2. Osoba, o której mowa w punkcie 1, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Standardów, za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów, prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz za proponowanie zmian w Standardach.
3. Osoba odpowiedzialna za realizację i propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich przeprowadza wśród pracowników Szkoły, raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów. Wzór ankiety stanowi Załącznik nr 6 do niniejszych Standardów.
W ankiecie pracownicy mogą proponować zmiany oraz wskazywać naruszenia Standardów.
4. Na podstawie przeprowadzonej ankiety osoba odpowiedzialna za realizację i propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich sporządza raport z monitoringu, który następnie przekazuje dyrektorowi Szkoły.
5. Dyrektor Szkoły na podstawie otrzymanego raportu wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza je pracownikom, uczniom i ich rodzicom/opiekunom.
Rozdział VII
Przepisy końcowe
§ 15.
1. Niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.
2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników Szkoły, uczniów i ich rodziców/opiekunów, w szczególności poprzez przesłanie tekstu Standardów pracownikom, uczniom i rodzicom uczniów drogą elektroniczną przez dziennik elektroniczny i poprzez zamieszczenie na stronie internetowej Szkoły.
Załącznik nr 1
ZASADY BEZPIECZNEJ REKRUTACJI W ZESPOLE SZKÓŁ IM. PAMIĘCI OFIAR TERRORYZMU 11 WRZEŚNIA 2001 R.
W KALISZU POMORSKIM
1. Dyrektor, przed zatrudnieniem pracownika w Szkole, poznaje jego dane osobowe, kwalifikacje kandydata/kandydatki, w tym stosunek do wartości podzielanych przez Szkołę, takich jak ochrona praw dzieci i młodzieży i szacunek do ich godności.
2. Dyrektor Szkoły dba o to, by osoby przez niego zatrudnione (w tym osoby pracujące na podstawie umowy zlecenie oraz wolontariusze/stażyści) posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z uczniami w Szkole oraz były dla nich bezpieczne.
3. Aby sprawdzić powyższe, w tym stosunek osoby zatrudnianej do dzieci i młodzieży i podzielania wartości związanych z szacunkiem wobec nich oraz przestrzegania ich praw, dyrektor Szkoły może żądać danych (w tym dokumentów) dotyczących:
a) wykształcenia,
b) kwalifikacji zawodowych,
c) przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki.
4. W każdym przypadku dyrektor Szkoły musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez niego zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia.
Powinien znać:
a) imię (imiona) i nazwisko,
b) datę urodzenia,
c) dane kontaktowe osoby zatrudnianej.
5. Dyrektor Szkoły może poprosić kandydata/kandydatkę o przedstawienie referencji z poprzednich miejsc zatrudnienialub o podanie kontaktu do osoby, która takie referencje może wystawić.
Podstawą dostarczenia referencji lub kontaktu do byłych pracodawców jest zgoda kandydata/kandydatki. Niepodanie tych danych w świetle obowiązujących przepisów nie powinno rodzić dla tej osoby negatywnych konsekwencji w postaci np. odmowy zatrudnienia wyłącznie w oparciu o tę podstawę. Szkoła nie może bowiem samodzielnie prowadzić tzw. screeningu osób ubiegających się o pracę, gdyż ograniczają ją w tym zakresie przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) oraz Kodeksu pracy.
6. Dyrektor Szkoły przed zatrudnieniem kandydata/kandydatki uzyskuje jego/jej dane osobowe, w tym dane potrzebne do sprawdzenia danych w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym– Rejestr z dostępem ograniczonym.
Uwaga!
Przed dopuszczeniem osoby zatrudnianej do wykonywania obowiązków związanych
z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub opieką nad
nimi Szkoła jest zobowiązana sprawdzić osobę zatrudnianą w Rejestrze Sprawców
Przestępstw na Tle Seksualnym– Rejestr z dostępem ograniczonym oraz Rejestr
osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania
wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie
o wpisie w Rejestrze.
Rejestr dostępny jest na stronie: rps.ms.gov.pl. By móc uzyskać informacje z rejestru
z dostępem ograniczonym, konieczne jest uprzednie założenie profilu Szkoły.
7. Aby sprawdzić osobę w Rejestrze dyrektor Szkoły potrzebuje następujących danych
kandydata/kandydatki:
a) imię i nazwisko,
b) data urodzenia,
c) PESEL,
d) nazwisko rodowe,
e) imię ojca,
f) imię matki.
8. Wydruk z Rejestru przechowuje się w aktach osobowych pracownika lub analogicznej
dokumentacji dotyczącej wolontariusza lub osoby zatrudnionej w oparciu o umowę
cywilnoprawną.
9. Dyrektor Szkoły przed zatrudnieniem kandydata/kandydatki uzyskuje od
kandydata/kandydatki informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w
zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i
art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawieo przeciwdziałaniu narkomanii, lub za
odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa
obcego.
10. Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie, wówczas powinna przedłożyć
również informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów
działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź
informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania
informacji dla ww. celów.
11. Od kandydata/kandydatki – osoby posiadającej obywatelstwo inne niż polskie – dyrektor
Szkoły pobiera również oświadczenie o państwie lub państwach zamieszkiwania w ciągu
ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, złożone pod
rygorem odpowiedzialności karnej.
12. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności, nie
przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas
kandydat/kandydatka zobowiązanisą złożyć pod rygorem odpowiedzialności karnej
oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie byli prawomocnie skazani w
tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale
XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie o
przeciwdziałaniu narkomanii, oraz nie wydano wobec nich innego orzeczenia, w którym
stwierdzono, iż dopuścili się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku
wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawystosowania się
do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub
określonych zawodów albo działalności związanych z wychowaniem, edukacją,
wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym,
uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich lub z opieką
nad nimi.
13. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się
oświadczenie o następującej treści: „Jestem świadomy/-a odpowiedzialności karnej za
złożenie fałszywego oświadczenia.
Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie
fałszywego oświadczenia”.
14. Dyrektor Szkoły jest zobowiązany do domagania się od osoby zatrudnianej na stanowisku
nauczyciela zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego.
Uwaga!
Zaświadczenia z KRK można domagać się wyłącznie w przypadkach, gdy przepisy
prawa wprost wskazują, że pracowników w zawodach lub na danych stanowiskach
obowiązuje wymóg niekaralności.
Wymóg niekaralności obowiązuje m.in. pracowników samorządowych oraz
nauczycieli, w tym nauczycieli zatrudnionych w placówkach publicznych oraz
niepublicznych.
15. W przypadku niemożliwości przedstawienia zaświadczenia z Krajowego Rejestru
Karnego dyrektor Szkoły uzyskuje od kandydata/kandydatki oświadczenie o niekaralności
oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych.
Przykładowy wzór oświadczenia.
………………………………………………………
(miejscowość i data)
Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania
podstawowych zasad ochrony nieletnich przed krzywdzeniem
Ja, ……………………………………………………, posiadający/-a numerPESEL
…………………………………………, oświadczam, że nie byłem/-am skazany/-a za
przestępstwo przeciwko wolności seksualneji obyczajności lub przestępstwa z użyciem
przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy sięprzeciwko mnie żadne postępowanie karne
ani dyscyplinarne w tym zakresie.
Ponadto oświadczam, że zapoznałem/-am się z zasadami ochrony uczniów obowiązującymi w
Szkole Podstawowej nr ……… im. …………………………………………………… w
……………………………………… i zobowiązuję się do ich przestrzegania.
……………………………………………………
(podpis)
Załącznik nr 2
ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY MAŁOLETNIM
A PERSONELEM ORAZ NIELETNIM - NIELETNIM
Zasady bezpiecznych relacji personelu z nieletnimi w Szkole obowiązują wszystkich
pracowników, stażystów i wolontariuszy. Znajomość i zaakceptowanie zasad pracownicy
potwierdzają podpisaniem oświadczenia.
I. Relacje personelu Szkoły
Każdy pracownik Szkoły jest zobowiązanydo utrzymywania profesjonalnej relacji z uczniami
w Szkole i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec
nieletniego są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych
uczniów. Każdy pracownik zobowiązany jest działać w sposób otwarty i przejrzysty dla
innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji swojego zachowania.
II. Komunikacja z dziećmi i młodzieżą (nieletnimi)
1. W komunikacji z nieletnimi w Szkole pracownik zobowiązany jest:
a) zachować cierpliwość i szacunek,
b) słuchać uważnie ucznia i udzielać mu odpowiedzi adekwatnych do jego wieku i danej
sytuacji,
c) informować małoletniego o podejmowanych decyzjach jego dotyczących, biorąc pod
uwagę jego oczekiwania,
d) szanować prawo małoletniego do prywatności; jeśli konieczne jest odstąpienie od
zasady poufności, aby chronić ucznia, należy wyjaśnić mu to najszybciej jak to
możliwe; jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z uczniem na osobności, należy
zostawić uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbać, aby być w zasięgu wzroku
innych; można też poprosić drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy,
e) zapewniać uczniów, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec
konkretnegozachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć
nauczycielowi/pracownikowi Szkoły lub wskazanej osobie (w zależności od procedur
interwencji, jakie przyjęto w Szkole) i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub
pomocy.
2. Pracownikowi zabrania się:
a) zawstydzania, upokarzania, lekceważenia i obrażania małoletniego oraz podnoszenia
głosu na ucznia w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa ucznia lub innych
uczniów,
b) ujawniania informacji wrażliwych dotyczących ucznia wobec osób nieuprawnionych,
w tym wobec innych uczniów; obejmuje to wizerunek ucznia, informacje o jego/jej
sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej,
c) zachowywania się w obecności uczniów w sposób niestosowny; obejmuje to używanie
wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywaniew
wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie
wobec ucznia relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie,
groźby).
III. Działania realizowane z nieletnim
1. Pracownik zobowiązany jest:
a) doceniać i szanować wkład nieletniego w podejmowane działania, aktywnie go
angażować i traktować równo bez względu na jego płeć, orientację seksualną,
sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i
światopogląd,
b) unikać faworyzowania uczniów.
2. Pracownikowi zabrania się:
a) nawiązywania z uczniem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych,
składania mu propozycji o nieodpowiednim charakterze; obejmuje to także seksualne
komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie nieletnim treści erotycznych i
pornograficznych bez względu na ich formę,
b) utrwalania wizerunku nieletniego (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla
potrzeb prywatnych; dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia
wizerunków uczniów, jeśli dyrekcja Szkoły nie została o tym poinformowana, nie
wyraziła na to zgody i nie uzyskała zgód rodziców/opiekunóworaz samych
małoletnich,
c) proponowania nieletnim alkoholu, wyrobów tytoniowych, nielegalnych substancji, jak
również używania ich w obecności małoletnich,
d) przyjmowania pieniędzy, prezentów od nieletnich, od rodziców/opiekunów uczniów,
e) wchodzenia w relacje jakiejkolwiek zależności wobec nieletniego lub jego
rodziców/opiekunów, zachowywania się w sposób mogący sugerować innym istnienie
takiej zależności i prowadzący do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie
korzyści majątkowych i innych; nie dotyczy to okazjonalnych podarków związanych
ze świętami w roku szkolnym, np. kwiatów, prezentów składkowych czy drobnych
upominków.
3. Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie uczniem przez pracownika
lub pracownikiem przez ucznia, muszą być raportowane dyrektorowi Szkoły. Jeśli
pracownik jest ich świadkiem, zobowiązany jest reagować stanowczo, ale z wyczuciem,
aby zachować godność osób zainteresowanych.
IV. Kontakt fizyczny z nieletnim
1. Jakiekolwiek przemocowe działanie wobec małoletniego jest niedopuszczalne. Istnieją
jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z nieletnim może być stosowny i spełnia
zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby ucznia w danym momencie,
uwzględnia jego wiek, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny.
Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu
fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego małoletniego może być
nieodpowiednie wobec innego.
2. Pracownik zobowiązany jest:
a) kierować się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując
i odnotowując reakcję ucznia, pytając go o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie)
i zachowując świadomość, że nawet przyjego dobrych intencjach taki kontakt może
być błędnie zinterpretowany przez małoletniego lub osoby trzecie,
b) być zawsze przygotowanym na wyjaśnienie swoich działań,
c) zachować szczególną ostrożność wobec ucznia, który doświadczył nadużycia
i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania; takie doświadczenia
mogą czasem sprawić, że będzie on dążył do nawiązania niestosownych bądź
nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi; w takich sytuacjach pracownik
powinien reagować z wyczuciem, jednak stanowczo, i pomóc uczniowi zrozumieć
znaczenie osobistych granic.
3. Pracownikowi zabrania się:
a) bicia, szturchania, popychania oraz naruszania integralności fizycznej małoletniego
w jakikolwiek inny sposób,
b) dotykania ucznia w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny,
c) angażowania się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z uczniem czy
brutalne zabawy fizyczne.
4. W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec ucznia
pracownik zobowiązany jest unikać innego niż niezbędny kontakt fizyczny z nim.
W każdej czynności pielęgnacyjnej i higienicznej, związanej z pomaganiem uczniowi w
ubieraniu się i rozbieraniu, jedzeniu, myciu, przewijaniu czy korzystaniu z toalety,
pracownikowi powinna asystować druga osoba zatrudniona w Szkole.
Jeśli pielęgnacja i opieka higieniczna nad uczniami należą do obowiązków pracownika –
zostanie on przeszkolony w tym kierunku.
5. Podczas dłuższych niż jednodniowe wyjazdów i wycieczek niedopuszczalne jest spanie
z uczniem w jednym łóżku lub w jednym pokoju.
6. Kontakt fizyczny z nieletnim musi być jawny, nieukrywany, nie może wiązać się
z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy.
Jeśli pracownik będzie świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub
sytuacji ze strony innych dorosłych lub uczniów, zobowiązany jest zawsze poinformować
o tym osobę odpowiedzialną (np.nauczyciela, dyrektora) i/lub postępować zgodnie
z obowiązującą procedurą interwencji.
V. Kontakty z małoletnim poza godzinami pracy
1. Obowiązuje zasada, że kontakt z uczniami uczęszczającymi do Szkoły powinien odbywać
się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych.
2. Pracownikowi zabrania się zapraszania małoletnich do swojego miejsca zamieszkania,
spotykania się z nimi poza godzinami pracy; obejmuje to także kontakty z uczniami
poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile
w mediach społecznościowych).
3. Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z uczniami i ich rodzicami
lub opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy).
4. Jeśli zachodzi konieczność spotkania z uczniami poza godzinami pracy, pracownik
zobowiązany jest poinformować o tym dyrektora Szkoły, a rodzice/opiekunowie uczniów
muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.
5. Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli uczniowie
i rodzice/opiekunowie uczniów są osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga
zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych uczniów, ich rodziców
oraz opiekunów.
VI. Bezpieczeństwo online
1. Pracownik powinien być świadomy cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego
z rejestrowania swojej prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, a także
własnych działań w internecie.
Dotyczy to lajkowania określonych stron, korzystania z aplikacji randkowych, na których
można spotkać uczniów/uczennice, obserwowania określonych osób/stron w mediach
społecznościowych i ustawień prywatności kont, z których korzysta.
Jeśli profil pracownika jest publicznie dostępny, to również uczniowie i ich
rodzice/opiekunowie mają wgląd w cyfrową aktywność pracownika.
2. Pracownik zobowiązany jest wyłączać lub wyciszać osobiste urządzenia elektroniczne w
trakcie lekcji oraz wyłączyć na terenie Szkoły funkcjonalność Bluetooth.
3. Pracownikowi zabrania się nawiązywania kontaktów z uczniami i uczennicami poprzez
przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych.
Załącznik nr 3
Wzór – karta interwencji
Imię i nazwisko
ucznia
Przyczyna
interwencji (forma
krzywdzenia)
Osoba
zawiadamiająca o
podejrzeniu
krzywdzenia
Opis działań
podjętych przez
pedagoga/psychologa
Data: Działanie:
Spotkania z
opiekunami ucznia
Data: Opis spotkania:
Forma podjętej
interwencji (zakreślić
właściwe)
zawiadomienie o
podejrzeniu
popełnienia
przestępstwa
wniosek o wgląd
w sytuację
ucznia/rodziny
inny rodzaj
interwencji(jaki?):
……………………………
…………………………………………
Dane dotyczące
interwencji (nazwa
organu, do
któregozgłoszono
interwencję) i data
interwencji
Wyniki interwencji –
działania organów
wymiaru
sprawiedliwości
(jeśli placówka
uzyskała informacje
o wynikachdziałania
placówki lub
działania rodziców)
Data: Działanie:
Załącznik nr 4
ZASADY OCHRONTY WIZERUNKU MAŁOLETNIEGO I DANYCH
OSOBOWYCH MAŁOLETNIEGO
1. Zasady powstały w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.
We wszystkich działaniach Szkoły kierujemy się odpowiedzialnością i rozwagą wobec
utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków uczniów.
2. Dzielenie się zdjęciami i filmami z naszych aktywności służy celebrowaniu sukcesów
uczniów, dokumentowaniu naszych działań i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo
uczniów.
Wykorzystujemy zdjęcia/nagrania pokazujące szeroki przekrój uczniów – chłopców
i dziewczęta, małoletnich w różnym wieku, o różnych uzdolnieniach, stopniu sprawności
i reprezentujących różne grupy etniczne.
3. Rodzice/opiekunowie uczniów decydują, czy wizerunek ich dziecka zostanie
zarejestrowany i w jaki sposób zostanie przez nas użyty.
4. Zgoda rodziców/opiekunówna wykorzystanie wizerunku ich dziecka jest tylko wtedy
wiążąca, jeśli uczniowie i rodzice/opiekunowiezostali poinformowani o sposobie
wykorzystania zdjęć/nagrań i ryzyku wiążącym się z publikacją wizerunku.
5. Dbamy o bezpieczeństwo wizerunków małoletnich poprzez:
a) prośbę o pisemną zgodę rodziców/opiekunów przed zrobieniem i publikacją
zdjęcia/nagrania, pozyskanie również zgody samych uczniów/małoletnich,
b) udzielenie wyjaśnień, do czego wykorzystamy zdjęcia/nagrania i w jakim kontekście,
jak będziemy przechowywać te dane i jakie potencjalne ryzyko wiąże się z publikacją
zdjęć/nagrań online,
c) unikanie podpisywania zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi ucznia z imienia
i nazwiska; jeśli konieczne jest podpisanie ucznia, używamy tylko imienia,
d) rezygnację z ujawniania jakichkolwiek informacji wrażliwych o uczniu, dotyczących
m.in. stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych
z wizerunkiem ucznia (np. w przypadku zbiórek indywidualnych organizowanych
przez Szkołę).
6. Zmniejszamy ryzyko kopiowania i niestosownego wykorzystania zdjęć/nagrań
małoletnich poprzez przyjęcie następujących zasad:
a) wszyscy uczniowie znajdujący się na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrani, a sytuacja
zdjęcia/nagrania nie jest dla ucznia poniżająca, ośmieszająca ani nie ukazuje
go w negatywnym kontekście,
b) zdjęcia/nagrania uczniów koncentrują się na czynnościach wykonywanych przez
uczniów i w miarę możliwości przedstawiają grupę, a nie pojedyncze osoby,
c) rezygnujemy z publikacji zdjęć uczniów, nad którymi nie sprawujemy już opieki, jeśli
oni lub ich rodzice/opiekunowie nie wyrazili zgody na wykorzystanie zdjęć po
odejściu ze Szkoły,
d) wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego rozpowszechniania
wizerunków uczniów są rejestrowane i zgłaszane dyrekcji, podobnie jak inne
niepokojące sygnały dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa małoletnich.
7. W sytuacjach, w których Szkoła rejestruje wizerunki małoletnich do własnego użytku,
deklarujemy, że:
a) uczniowie i rodzice/opiekunowie zawsze będą poinformowani o tym, że dane
wydarzenie będzie rejestrowane,
b) zgoda rodziców/opiekunów na rejestrację wydarzenia zostanie przyjęta przez nas na
piśmie oraz uzyskamy przynajmniej ustną zgodę ucznia,
c) jeśli rejestracja wydarzenia zostanie zlecona osobie zewnętrznej (wynajętemu
fotografowi lub kamerzyście), zadbamy o bezpieczeństwo dzieci i młodzieży poprzez:
? zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do przestrzegania niniejszych
wytycznych,
? zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do noszenia identyfikatora w
czasie trwania wydarzenia,
? niedopuszczenie do sytuacji, w której osoba/firma rejestrująca będzie przebywała
z uczniami bez nadzoru pracownika naszej Szkoły,
? poinformowanie rodziców/opiekunów oraz uczniów, że osoba/firma rejestrująca
wydarzenie będzie obecna podczas wydarzenia, i upewnienie się, że
rodzice/opiekunowie udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich
dzieci.
8. Jeśli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie,
krajobraz, impreza publiczna, zgoda rodziców/opiekunów ucznia nie jest wymagana.
9. W sytuacjach, w których rodzice/opiekunowie lub widzowie szkolnych wydarzeń
i uroczystości itd. rejestrują wizerunki swoich dzieci do prywatnego użytku, informujemy
na początku każdego z tych wydarzeń o tym, że:
a) wykorzystanie, przetwarzanie i publikowanie zdjęć/nagrań zawierających wizerunki
uczniów i osób dorosłych wymaga udzielenia zgody przez te osoby, w przypadku
małoletnich – przez ich rodziców/opiekunów,
b) zdjęcia lub nagrania zawierające wizerunki uczniów nie powinny być udostępniane w
mediach społecznościowych ani na serwisach otwartych, chyba że rodzice lub
opiekunowie tych uczniów wyrażą na to zgodę,
c) przed publikacją zdjęcia/nagrania online zawsze warto sprawdzić ustawienia
prywatności, aby upewnić się, kto będzie mógł uzyskać dostęp do wizerunku
małoletniego.
10. Jeśli przedstawiciele mediów lub dowolna inna osoba będą chcieli zarejestrować
organizowane przez nas wydarzenie i opublikować zebrany materiał, muszą zgłosić taką
prośbę wcześniej i uzyskać zgodę dyrekcji Szkoły.
11. W powyższej sytuacji upewnimy się, że rodzice/opiekunowie udzielili pisemnej zgody na
rejestrowanie wizerunku ich dzieci. Oczekujemy następujących informacji lub
dokumentów:
a) imienia, nazwiska i adresu osoby lub redakcji występującej o zgodę,
b) uzasadnienia potrzeby rejestrowania wydarzenia oraz informacji, w jaki sposób
i w jakim kontekście zostanie wykorzystany zebrany materiał,
c) podpisanej deklaracji o zgodności podanych informacji ze stanem faktycznym.
12. Personelowi Szkoły nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów i osobom
nieupoważnionym utrwalania wizerunku ucznia na terenie instytucji bez pisemnej zgody
rodzica/opiekuna ucznia oraz bez zgody dyrekcji.
13. Personel Szkoły nie kontaktuje przedstawicieli mediów z małoletnimi, nie przekazuje
mediom kontaktu do rodziców/opiekunów uczniów i nie wypowiada się w kontakcie
z przedstawicielami mediów o sprawie ucznia lub jego rodzica/opiekuna. Zakaz ten
dotyczy także sytuacji, gdy pracownik jest przekonany, że jego wypowiedź nie jest w
żaden sposób utrwalana.
14. W celu realizacji materiału medialnego dyrekcja Szkoły może podjąć decyzję
o udostępnieniu wybranych pomieszczeń instytucji dla potrzeb nagrania. Podejmując taką
decyzję, poleca przygotowanie pomieszczenia w taki sposób, aby uniemożliwić
rejestrowanie przebywających na terenie instytucji uczniów.
15. Jeśli uczniowie, rodzice lub opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na utrwalenie
wizerunku ucznia, będziemy respektować ich decyzję.
Z wyprzedzeniem ustalimy z rodzicami/opiekunami i uczniami, w jaki sposób osoba
rejestrująca wydarzenie będzie mogła zidentyfikować ucznia, aby nie utrwalać jego
wizerunku na zdjęciach indywidualnych i grupowych.
16. Rozwiązanie, jakie przyjmiemy, nie będzie wykluczające dla ucznia, którego wizerunek
nie powinien być rejestrowany.
17. Przechowujemy materiały zawierające wizerunek małoletnich w sposób zgodny z prawem
i bezpieczny dla nich:
a) nośniki analogowe zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w zamkniętej na
klucz szafce, a nośniki elektroniczne zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane
w folderze chronionym z dostępem ograniczonym do osób uprawnionych przez
Szkołę,
b) nośniki będą przechowywane przez okres wymagany przepisami prawa o archiwizacji
i/lub okres ustalony przez Szkołę w polityce ochrony danych osobowych,
c) nie przechowujemy materiałów elektronicznych zawierających wizerunki uczniów na
nośnikach nieszyfrowanych ani mobilnych, takich jak telefony komórkowe
i urządzenia z pamięcią przenośną (np. pendrive),
d) nie wyrażamy zgody na używanie przez pracowników osobistych urządzeń
rejestrujących (tj. telefony komórkowe, aparaty fotograficzne, kamery) w celu
rejestrowania wizerunków uczniów,
e) jedynym sprzętem, którego używamy jako instytucja, są urządzenia rejestrujące
należące do Szkoły.
Załącznik nr 5
ZASADY BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z INTERNETU
I MEDIÓW ELEKTRONICZNYCH
1. Infrastruktura sieciowa Szkoły umożliwia dostęp do Internetu, zarówno personelowi, jak
i uczniom, w czasie zajęć i poza nimi.
2. Rozwiązania organizacyjne na poziomie Szkoły bazują na aktualnych standardach
bezpieczeństwa.
3. Osobą odpowiedzialną za bezpieczeństwo w sieci w Szkole jest administrator sieci
informatycznej.
4. Do obowiązków tej osoby należy:
a) zabezpieczenie sieci internetowej Szkoły przed niebezpiecznymi treściami poprzez
instalację i aktualizację odpowiedniego, nowoczesnego oprogramowania,
b) aktualizowanie oprogramowania w miarę potrzeb, przynajmniej raz w miesiącu,
c) przynajmniej raz w miesiącu sprawdzanie, czy na komputerach ze swobodnym
dostępem podłączonych do internetu nie znajdują się niebezpieczne treści;
w przypadku znalezienia niebezpiecznych treści wyznaczony pracownik stara się
ustalić, kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia; informację o
małoletnim, który korzystał z komputera w czasie wprowadzenia niebezpiecznych
treści, wyznaczony pracownik przekazuje dyrektorowi Szkoły, który aranżuje dla
ucznia rozmowę z psychologiem lub pedagogiem na temat bezpieczeństwa w
internecie; jeżeli w wyniku przeprowadzonej rozmowypsycholog/pedagog uzyska
informacje, że uczeń jest krzywdzony, podejmuje działania opisane w procedurze
interwencji.
5. W Szkole funkcjonuje regulamin korzystania z Internetu przez ucznióworaz procedura
określająca działania, które należy podjąć w sytuacji znalezienia niebezpiecznych treści na
komputerze.
6. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem pracownika ma on obowiązek
informowania uczniów o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu. Pracownik
Szkoły czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania z internetu przez uczniów podczas
zajęć.
7. W miarę możliwości osoba odpowiedzialna za internet przeprowadza z uczniami
cykliczne warsztaty dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu.
8. Szkoła zapewnia stały dostęp do materiałów edukacyjnych, dotyczących bezpiecznego
korzystania z Internetu, przy komputerach, z których możliwy jest swobodny dostęp do
sieci.
Załącznik nr 6
Wzór – ankieta monitorująca poziom realizacji Standardów Ochrony Małoletnich przed
krzywdzeniem
Czy znasz standardy ochrony
małoletnichprzed krzywdzeniem
obowiązujące w szkole, w której pracujesz?
Czy znasz treść dokumentu „Standardy
Ochrony Małoletnichprzed krzywdzeniem”
obowiązujące w Szkole?
Czy potrafisz rozpoznawać symptomy
krzywdzenia uczniów?
Czy wiesz, jak reagować na symptomy
krzywdzenia małoletnich?
Czy zdarzyło Ci się zaobserwować
naruszenie zasad zawartych w Standardach
Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem
przez innego pracownika?
Jeśli tak – jakie zasady zostały naruszone?
Czy podjąłeś/-aś jakieś działania? Jeśli tak, to
jakie?
Jeśli nie – dlaczego?
Czy masz jakieś uwagi/poprawki/sugestie
dotyczące Standardów Ochrony Małoletnich
przed krzywdzeniem obowiązujących w
Szkole? (odpowiedź opisowa)
Załącznik nr 7
Obszary ryzyka
Obszary ryzyka Czynniki
ryzyka
Znaczenie
ryzyka
Jak
zredukować
ryzyko
Działania do
wdrożenia
Personel 1.
2.
Partnerzy 1.
2.
Współpracownicy 1.
2.
Usługi 1.
2.
Zewnętrzna
komunikacja
1.
2.
Załącznik nr 8
PROCEDURA POSTEPOWANIA W PRZYPADKU PODEJRZENIA
KRZYWDZENIA UCZNIA W SZKOLE PRZEZ OSOBĘ DOROSŁĄ.
Gdy podejrzewasz, że uczeń:
1. doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego
lub/i zagrożone jest jego życie (przemoc z uszczerbkiem na zdrowiu oznacza
spowodowanie choroby lub uszkodzenie ciała, np. złamanie, wybicie zęba, zranienie,
a także m.in. pozbawienie wzroku, słuchu, mowy, wywołanie innego ciężkiego kalectwa,
trwałej choroby psychicznej, zniekształcenia ciała itp.):
? zadbaj o bezpieczeństwo ucznia i odseparuj go od osoby podejrzanej o krzywdzenie,
? w razie konieczności udziel I pomocy przedmedycznej, zawiadom pielęgniarkę szkolną
lub wezwij pogotowie ratunkowe,
? poinformuj dyrektora o zaistniałej sytuacji, który złoży zawiadomienie na policję lub do
prokuratury i wspólnie z osoba wskazaną opracuje plan wsparcia dla pokrzywdzonego,
? powiadom rodzica ucznia o zaistniałej sytuacji,
? sporządź notatkę ze zdarzenia.
2. doświadcza jednorazowo przemocy fizycznej (np. klapsa, popychania, szturchania),
przemocy psychicznej (np. poniżania, dyskryminacji, ośmieszania) :
? zadbaj o bezpieczeństwo ucznia i odseparuj go od osoby podejrzanej o krzywdzenie,
? otocz dziecko opieką, udziel wsparcia,
? przeprowadź rozmowę dyscyplinującą z osobą stosującą przemoc,
? niezwłocznie powiadom dyrektora szkoły, który podejmie decyzję o zwołaniu zespołu
interwencyjnego, w celu omówienia sytuacji, zaplanowania kolejnych kroków prawnych
oraz opracowania planu wsparcia dla pokrzywdzonego ,
? powiadom o tym fakcie wychowawcę, pedagoga szkolnego lub psychologa, którzy
przeprowadzą rozmowę z dzieckiem i sporządzą notatkę,
? powiadom rodzica ucznia o zaistniałej sytuacji.
Załącznik nr 9
PROCEDURA POSTEPOWANIA W PRZYPADKU PODEJRZENIA
KRZYWDZENIA UCZNIA W SZKOLE PRZEZ OSOBĘ NIELETNIĄ
(PRZEMOC RÓWIEŚNICZA)
Gdy podejrzewasz, że uczeń:
1. doświadcza ze strony innego ucznia przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu
(oznacza to spowodowanie choroby lub uszkodzenia ciała, np. złamanie, zasinienie,
wybicie zęba, zranienie, a także m.in. pozbawienie wzroku, słuchu, mowy, wywołanie
innego ciężkiego kalectwa, trwałej choroby psychicznej, zniekształcenia ciała itp.)
wykorzystania seksualnego lub/i zagrożone jest jego życie:
? zadbaj o bezpieczeństwo ucznia i odseparuj go od osoby podejrzanej o krzywdzenie,
? w razie konieczności udziel I pomocy przedmedycznej, wezwij pielęgniarkę szkolną lub
pogotowie ratunkowe,
? niezwłocznie poinformuj dyrektora o zaistniałej sytuacji, który złoży zawiadomienie na
policję lub do prokuratury i wspólnie z osobą wskazaną opracuje plan wsparcia dla
pokrzywdzonego,
? powiadom rodziców uczniów biorących udział w zdarzeniu o zaistniałej sytuacji,
? powiadom o tym fakcie wychowawcę, pedagoga szkolnego lub psychologa, którzy
przeprowadzą rozmowę z uczniami uwikłanymi w przemoc oraz ich rodzicami,
? sporządź notatkę ze zdarzenia,
2. doświadcza ze strony innego ucznia jednorazowo innej przemocy fizycznej
(np. popychania, szturchania), przemocy psychicznej (np. poniżania, dyskryminacji,
ośmieszania) lub innych niepokojących zachowań (tj. krzyku, niestosownych
komentarzy):
? zadbaj o bezpieczeństwo ucznia i odseparuj go od osoby podejrzanej o krzywdzenie,
? otocz dziecko opieką, udziel wsparcia,
? powiadom o tym fakcie wychowawcę, pedagoga szkolnego lub psychologa, którzy
przeprowadzą rozmowę z dzieckiem skrzywdzonym oraz uczniem stosującym przemoc
i odnotują ten fakt w dzienniku,
? wychowawca, pedagog lub psycholog powiadamiają rodziców uczniów biorących udział
w zdarzeniu o zaistniałej sytuacji,
? w przypadku powtarzających się aktów przemocy, powiadom dyrektora szkoły, który
ewentualnie podejmie decyzję o zwołaniu zespołu interwencyjnego w celu omówienia
sytuacji, zaplanowania kolejnych kroków prawnych oraz opracowania planu wsparcia dla
pokrzywdzonego.
Załącznik nr 10
PROCEDURA POSTEPOWANIA W PRZYPADKU PODEJRZENIA
KRZYWDZENIA DZIECKA W RODZINIE
Gdy podejrzewasz, że dziecko:
1. doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu (oznacza to spowodowanie choroby
lub uszkodzenia ciała, np. złamanie, zasinienie, wybicie zęba, zranienie,
a także m.in. pozbawienie wzroku, słuchu, mowy, wywołanie innego ciężkiego kalectwa,
trwałej choroby psychicznej, zniekształcenia ciała itp.), wykorzystania seksualnego
lub/i zagrożone jest jego życie:
? zadbaj o bezpieczeństwo ucznia i odseparuj go od rodzica/opiekuna podejrzanego
o krzywdzenie,
? otocz dziecko opieką, udziel wsparcia,
? powiadom o tym fakcie wychowawcę, pedagoga szkolnego lub psychologa, którzy
przeprowadzą rozmowę z dzieckiem i sporządzą notatkę,
? powiadom dyrektora szkoły, który złoży zawiadomienie na policję lub do prokuratury
i wspólnie z osobą wskazaną opracuje plan wsparcia dla pokrzywdzonego oraz
rozpocznie procedurę Niebieskiej Karty.
2. doświadcza zaniedbania lub rodzic/opiekun ucznia jest niewydolny wychowawczo
(np. małoletni chodzi w nieadekwatnych do pogody ubraniach, opuszcza miejsce
zamieszkania bez nadzoru osoby dorosłej):
? zadbaj o bezpieczeństwo ucznia,
? porozmawiaj z rodzicem/opiekunem lub
? powiadom o tym fakcie wychowawcę, pedagoga szkolnego czy psychologa, którzy
przeprowadzą rozmowę z rodzicem/opiekunem i poinformują o możliwości wsparcia
psychologicznego i/lub materialnego,
? zgłoś ten fakt dyrektorowi szkoły,
? w przypadku braku współpracy rodzica/opiekuna dyrektor szkoły lub osoba wskazana
powiadamia właściwy ośrodek pomocy społecznej, a w razie konieczności sąd.
3. doświadcza jednorazowo innej przemocy fizycznej (np. popychania, szturchania),
przemocy psychicznej (np. poniżania, dyskryminacji, ośmieszania) lub innych
niepokojących zachowań (tj. krzyku, niestosownych komentarzy):
? zadbaj o bezpieczeństwo ucznia i odseparuj go od osoby stosującej przemoc,
? otocz dziecko opieką, udziel wsparcia,
? przeprowadź rozmowę z rodzicem/opiekunem podejrzanym o krzywdzenie lub
powiadom o tym fakcie wychowawcę, pedagoga szkolnego czy psychologa, którzy
przeprowadzą rozmowę z rodzicem/opiekunem i poinformują o możliwości wsparcia
psychologicznego,
? niezwłocznie powiadom dyrektora szkoły, który podejmie decyzję o zwołaniu zespołu
interwencyjnego w celu omówienia sytuacji, zaplanowania kolejnych kroków prawnych,
wszczęcia procedury Niebieskiej Karty oraz opracowania planu wsparcia dla
pokrzywdzonego.
Materiał opracowany został na podstawie zapisów ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie
ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz.
1606), którawprowadza termin „standardy ochrony małoletnich”, oraz podręcznika Standardy
ochrony dzieci w żłobkach i placówkach oświatowych pod redakcją Agaty Sotomskiej z
Fundacji „Dajemy Dzieciom Siłę”.
Opracował zespół w składzie: dyrektor szkoły – Maciej Rydzewski, zastępca dyrektora
– Katarzyna Witek, kierownik internatu – Jadwiga Czerniga, pedagog szkolny – Anna Józiak
Załączniki do pobrania
Pobierz | Rozpakuj |
---|---|
Pobierz spakowane pliki | Rozpakuj pliki i pobierz |
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Adam Stąporek | 09-02-2024 12:14 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Adam Stąporek | 09-02-2024 |
Ostatnia aktualizacja: | Adam Stąporek | 02-09-2024 22:45 |